leden
22
2015

Policy paper PCTR: Česko-americké vztahy: jak dál?

Centrum transatlantických vztahů vysoké školy CEVRO Institut uskutečnilo ve spolupráci s americkým think-tankem Center for European Policy Analysis (CEPA) v roce 2014 projekt, který byl podpořen Ministerstvem zahraničních věcí ČR a jehož významným výstupem je dvojjazyčný policy paper.

Autory Policy Paperu Česko-americké vztahy: jak dál? jsou čeští (Lukáš Kovanda, Tomáš Pojar, Jiří Schneider, Alexandr Vondra) i zahraniční experti s osobním vztahem k ČR (John K. Glenn, Bruce P. Jackson, A. Wess Mitchell, Cameron Munter), a to napříč názorovým spektrem. Cílem tohoto dokumentu je zhodnotit česko-americké vztahy v uplynulých dvaceti letech a analyzovat příčiny jejich dnešní stagnace. V neposlední řadě nabízí policy paper 8 konkrétních doporučení, jak postupovat dál v rozvoji těchto vztahů.

Například MUDr. Roman Joch (ředitel, Občanský institut) k policy paperu uvedl: "Paper vychází z realistického hodnocení situace a vyhýbá se sentimentalitě. Ústí ve dva základní principy (jež nazývá přikázáními), na nichž by měly být česko-americké vztahy postaveny, a obsahuje osm konkrétních doporučení. Těchto dohromady deset bodů by mělo být čteno a studováno nejen na ministerstvech zahraničních věcí a obrany, ale i v příslušných výborech Poslanecké sněmovny a Senátu. Jen stěží lze vymyslet doporučení, jež by byla lepší a zároveň realistická, než jaká přináší tento Paper. Z tohoto důvodu ho mohu vřele doporučit jak českým politikům a státníkům, tak i odborníkům na zahraniční politiku, obranu a transatlantické vztahy."

K policy paperu se vyjádřil i výkonný ředitel Informačního centra o NATO PhDr. Petr Zlatohlávek: "Dokument Česko-americké vztahy: jak dál? působí uceleně a kompaktně a je ve formě, která bude přístupná nejen představitelům moci vládní a zákonodárné, což jsou předpokládané cílové skupiny, ale i veřejnosti. Tento policy paper je vynikajícím podkladem k diskuzi a utváření české zahraniční politiky – nejen vůči USA – na všech úrovních."

Tagy

nejčtenější